Vilken data tittar vi på?
Idag är det ingen brist på data. Generellt så får bolag data från en mängd olika platser, både som skapas internt och externt i olika typer av system. Fokuset de senaste fem åren har ofta legat i att denna data ska samlas till en så stor grad som möjligt. Men givetvis är det så att värdet endast skapas när man faktiskt gör något med denna data.
Ett av de absolut första stegen som vi tar när vi arbetar utifrån vår data driven tech modell är att skapa ett så kallat “Data och KPI framework” som är förankrat i organisationens interna kundresa. Här kartlägger vi vilket mål respektive steg har samt vilken data som faktiskt genereras i respektive steg av resan. Genom att förstå detta får vi en bild över vilken data som påverkar det enskilda steget samtidigt som vi får en organisatorisk förståelse för vilken avdelning som faktiskt är ansvarig för det enskilda steget. På detta vis får vi snabbt en överblick över vilka delar av organisationen som är ”glasklara” och vilka delar som är ”black boxes”. Det blir även tydligt i vilka specifika steg som det exempelvis finns flaskhalsar och hävstänger.
Genom att sätta ett ”threshold” så kan vi även börja automatisera insikter från respektive steg när detta steg över eller under levererar baserat på den målsättning som organisationen har. Dessa insikter kan levereras snabbt och enkelt till den personen i organisationen som ansvarar för det specifika steget. Detta är något som kan gå både internt till medarbetare men även externt till exempelvis konsulter, samarbetspartners osv.
På detta sätt så får den data som finns i organisationen ett tydligt ställe att få verka, ett syfte och framförallt så blir det en strategisk resurs som organisationen kan använda. För det är enbart när vi faktiskt kan nyttja de insikter som vi får från data som ett värde också kan skapas.
Vi använder cookies på denna hemsida för att analysera vår trafik och ha möjlighet att anpassa eventuella annonser. Genom att klicka "Acceptera" godkänner du användandet av cookies.