Snabba insikter med dashboards och notiser
Du ska inte behöva leta efter informationen, den ska komma till dig!
Det ska inte vara svårt att få till sig en datadriven insikt. Men ändå så är ofta analyssystem antingen alldeles för intetsägande eller så är de för svåra för att begripa. Vi tror på att det gäller att hitta en kombination av att kunna visa rätt person information och aggregerade metrics som är relevant för just den personen, men på en nivå som skapar värde. Detta sätter givetvis krav på vilken information som levereras, i vilket medium den presenteras, och på vilket sätt den presenteras. Om vi kan uppnå samtliga delar så kan vi också markant öka antalet besluts som fattas på en datadriven grund.
Vi tror generellt att det finns två väldigt kraftfulla sätt att leverera information på, som är lätt begripligt och enkelt för medarbetare att förstå komplex data.
Notifikationer:
Baserat på data/metrics frameworket som ni kan läsa mer om genom att klicka här så kan vi definiera vilka resultat i respektive steg som är önskvärda kontra icke önskvärda. Dessa resultat är något som genom vår Data driven tech modell analyseras och mäts för att hela tiden se om resultatet i ett steg är bättre/sämre än det uppsatta ”thresholden”. På detta sätt kan vi exempelvis bestämma att varje gång en specifik metric som är kopplad till produkten förändras med x % så ska den personen som är ansvarig bli varse om det på exempelvis Slack, Teams, via mail och så vidare. Detta gör att personen i fråga själv aldrig aktivt behöver söka upp information om var en kritisk utmaning ligger utan den får direkt information om det. Detta drar drastiskt ner på tiden mellan insikt och aktion.
Detta går givetvis att utöka till både interna rapporter som ska ut vid specifika dagar/veckor där dessa skickas till rätt personer, men även att man kan dela automatisk information med samarbetspartners och kunder som kan vara intressanta för dem att veta.
Dashboards:
Dashboards är ett bra sätt för personer / teams att ta del av aggregerad information snabbt. Det kan även verka som ett typ av verktyg för att utforska olika teser eller idéer, där det blir intressant att hitta stöd i datan. Utöver detta så bör dashboards vara byggda på ett sådant sätt att det är väldigt enkelt att ta till sig informationen för den eller de personer som använder sig av den. Det ska exempelvis vara enkelt att se alla KPIer och Metrics som visar på om företaget kan nå sitt mål eller inte. Oavsett om detta är en blandning av finansiell/produkt/sälj/marknads/CS data.
Genom att ha en kombination av notifikationer och dashboards kan vi utifrån data driven tech modellen både göra produkter, medarbetare, konsulter och samarbetspartners mer datadrivna.
Vi använder cookies på denna hemsida för att analysera vår trafik och ha möjlighet att anpassa eventuella annonser. Genom att klicka "Acceptera" godkänner du användandet av cookies.